Ο προστάτης είναι ένας αδένας που έχει μέγεθος όσο ένα κάστανο.

Καλοήθης υπερπλασία του προστάτη (ΚΥΠ) ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ, ΔΙΑΓΝΩΣΗ, ΘΕΡΑΠΕΙΑ

Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά

Τι είναι ο προστάτης;

Ο προστάτης είναι ένας αδένας που έχει μέγεθος όσο ένα κάστανο. Λέγεται προστάτης όχι γιατί προστατεύει κάτι ή κάποιον, αλλά γιατί προΐσταται της ουροδόχου κύστης (βρίσκεται ακριβώς μπροστά από την ανδρική ουροδόχο κύστη).

Περιβάλλει την ουρήθρα, διαμέσου της οποίας αποβάλλονται τα ούρα. Η κύρια λειτουργία του προστάτη είναι να εκκρίνει ένα ειδικό υγρό, το προστατικό υγρό που μαζί με τα σπερματοζωάρια και το υγρό την σπερματοδόχων κύστεων εξέρχεται διαμέσου της ουρήθρας σαν σπέρμα, κατά τη διάρκεια της σεξουαλικής επαφής.

Κύρια σημεία

• Η υπερπλασία του προστάτη (ΚΥΠ) δεν αφορά έναν μεγάλο προστατικό αδένα αλλά έναν προστάτη οποιουδήποτε μεγέθους (μικρό ή μεγαλύτερο) που προκαλεί ΑΠΟΦΡΑΞΗ (εμπόδιο στην έξοδο των ούρων)
  • Το 50% των ανδρών άνω των 60 ετών έχουν διογκωμένο προστάτη.
  • Η καλοήθης υπερπλασία του προστάτη ΔΕΝ προκαλεί καρκίνο
  • Η καλοήθης υπερπλασία του προστάτη ΔΕΝ σημαίνει ότι έχετε περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξετε καρκίνο
  • Ένας άνδρας μπορεί να έχει υπερπλασία του προστάτη ΚΑΙ καρκίνο του προστάτη συγχρόνως

Τι είναι η καλοήθης υπερπλασία του προστάτη (ΚΥΠ);

Από τη μέση ηλικία, το μέγεθος του προστάτη αυξάνεται προοδευτικά σε όλους τους άνδρες. Αν ο προστάτης μεγαλώσει αρκετά, ελαττώνει τη διάμετρο της ουρήθρας, διότι την πιέζει και η ροή των ούρων γίνεται πιο αδύναμη και αργή. Αυτό μπορεί να συμβεί και σε μετρίου μεγέθους προστάτες. Αυτή η κατάσταση ονομάζεται Καλοήθης Υπερπλασία Προστάτη. Η καλοήθης υπερπλασία του προστάτη δεν είναι καρκίνος, ούτε οδηγεί σε καρκίνο, παρόλο που κάποιος μπορεί να έχει ταυτόχρονα και τα δύο.

Μία αύξηση του μεγέθους του προστάτη και αλλαγή στη ροή της ούρησης λοιπόν δεν συνδέεται σε καμία περίπτωση με την ύπαρξη καρκίνου του προστάτη. Γι’ αυτό κάθε άνδρας μετά την ηλικία των 50 πρέπει να επισκέπτεται τον ουρολόγο του μία φορά τον χρόνο για την έγκαιρη διάγνωση του καρκίνου, κάνοντας μία εξέταση PSA και μία δακτυλική εξέταση του προστάτη καθώς και οι δύο είναι απαραίτητες.

Συμπτώματα της Καλοήθους Υπερπλασίας Προστάτη

Τα συμπτώματα που εμφανίζονται πιο συχνά είναι:

ΑΠΟΦΡΑΚΤΙΚΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ (λόγω της πίεσης του προστάτη στην ουρήθρα)

• Αδύναμη ροή ούρων (μειωμένη ακτίνα ούρησης)
  • Δυσκολία στην πρωινή έναρξη της ούρησης
  • Διακοπτόμενη ούρηση (ούρηση που σταματά και ξεκινά)
  • Στραγγουρία (σταγονοειδής ούρηση στο τέλος της ούρησης)
  • Ούρηση σαν «σπρέι» ή διχαλωτή ροή
  • Επίσχεση (αν ο ασθενής δεν μπορεί να ουρήσει)

ΕΡΕΘΙΣΤΙΚΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ (λόγω των αλλαγών της ουροδόχου κύστεως για να υπερνικήσει την αποφρακτική ούρηση)

• Συχνουρία, δηλαδή η ανάγκη να ουρείτε αρκετά συχνά πάνω από 8 φορές το 24ωρο
  • Επιτακτική ούρηση (ούρηση που έρχεται απότομα και χωρίς προειδοποίηση και δεν μπορούμε να αναβάλουμε)
  • Επιτακτική ακράτεια ούρων (όταν χάνουμε ούρα κατά την προσπάθεια να φτάσουμε στην τουαλέτα αλλά η αίσθηση της ανάγκης είναι πολύ έντονη)
  • Νυχτερινή έγερση για ούρηση (νυχτουρία) δηλαδή να ξυπνάτε αρκετές φορές τη νύχτα για να ουρήσετε.
  • Αίσθημα ατελούς κένωσης, η αίσθηση δηλαδή ότι η κύστη δεν άδειασε τελείως

art1

Επιπτώσεις στην ποιότητα ζωής

Τα συμπτώματα της υπερτροφίας του προστάτη ταλαιπωρούν έντονα τους ασθενείς, τις συντρόφους τους και τις οικογένειές τους, επειδή:

• Περιορίζεται η καθημερινή τους επαγγελματική και κοινωνική δραστηριότητα, αφού οι συχνές επισκέψεις στην τουαλέτα τις διακόπτουν
  • Λόγω της νυκτουρίας διαταράσσεται ο ύπνος τους, με αποτέλεσμα μία μόνιμη κόπωση
  • Λόγω της επιτακτικής ούρησης ή/και επιτακτικής ακράτειας μπορεί να διαταραχθεί η κοινωνική ζωή του ασθενούς ή/και του ζευγαριού αποφεύγοντας εκδρομές ή άλλες συναθροίσεις λόγω ντροπής για τις συχνές επισκέψεις στην τουαλέτα (π.χ. εκδρομή με πούλμαν) ή/και της συνόδου ακράτειες (οσμή, λερώνουν το παντελόνι τους)

ΔΙΑΓΝΩΣΗ

• Ιστορικό
  • Ειδικά ερωτηματολόγια
  • Υπερηχογράφημα Νεφρών Κύστεως πρόσφατου προ και μετά ούρησης με προσδιορισμό υπολείμματος ούρων
  • Δαχτυλική εξέταση του προστάτη (εκτίμηση του μεγέθους και της υφής του προστάτη)
  • Μέτρηση ροής των ούρων-ουρομετρία

Η τελευταία αποτελεί την πιο σημαντική εξέταση για τη διάγνωση της υπερπλασίας του προστάτη γιατί αντικειμενοποιεί τον παθολογικό τρόπο ούρησης που αναφέρει ο ασθενής (πολύ σημαντικό σε μία υποκειμενική βιολογική λειτουργία) και αποτελεί τη βάση των αποφάσεων για την ενδεδειγμένη θεραπεία του ασθενούς καθώς και την παρακολούθηση της αποτελεσματικότητας της αγωγής και της πορείας της νόσου στον χρόνο.

Μέθοδοι αντιμετώπισης της Καλοήθους Υπερπλασίας του Προστάτη

Όταν ο ουρολόγος διαγιγνώσκει καλοήθη υπερπλασία του προστάτη επιλέγει την κατάλληλη θεραπεία. Σκοπός της θεραπείας είναι η ανακούφιση του ασθενούς από την ταλαιπωρία που του δημιουργούν τα συμπτώματα που προαναφέρθηκαν καθώς και από την επιδείνωση της νόσου. Ανάλογα με τη βαρύτητα των συμπτωμάτων και τον κλινικοεργαστηριακό έλεγχο, ο γιατρός μαζί με τον ασθενή μπορούν να επιλέξουν μία από τις παρακάτω θεραπευτικές λύσεις:

• Αναμονή και παρακολούθηση. Σε ασθενείς με ήπια αποφρακτικά συμπτώματα και υπό τακτική παρακολούθηση.
  • Φαρμακευτική θεραπεία. Ανάλογα με το μέγεθος του προστάτη και τη βαρύτητα των συμπτωμάτων γίνεται συνδυασμός τριών ομάδων φαρμάκων που διαθέτουμε στην φαρέτρα μας με σκοπό την άρση της απόφραξης και την μείωση του μεγέθους του προστάτη καθώς και την μείωση της δυσφορίας και την βελτίωση της ποιότητας ζωής των ασθενών. Με την φαρμακευτική θεραπεία μπορούμε να «θεραπεύσουμε» (τα φάρμακα δουλεύουν μόνο όσο τα παίρνουμε) την υπερπλασία του προστάτη ή να αναβάλουμε τη χειρουργική θεραπεία, καθώς με τα φάρμακα αποφεύγετε το 60-70% των χειρουργικών επεμβάσεων.

Χειρουργική αντιμετώπιση

Ας δούμε ποιοι έχουν ένδειξη για χειρουργική αντιμετώπιση:

1. Οξεία επίσχεση ούρων, η οποία υποτροπίασε μετά την αφαίρεση του καθετήρα
  2. Χρόνια επίσχεση (διάταση του πυελοκαλυκικού συστήματος του νεφρού ή νεφρική ανεπάρκεια ως αποτέλεσμα της χρόνιας απόφραξης)
  3. Υποτροπιάζουσες ουρολοιμώξεις
  4. Υποτροπιάζουσα αιματουρία από τον προστατικό αδένα
  5. Λιθίαση της ουροδόχου κύστης
  6. Όταν υπάρχουν έντονες παρενέργειες από τη φαρμακευτική θεραπεία ή να αποτελεί την προσωπική επιλογή του ασθενούς για την οριστική αντιμετώπιση της νόσου.

Οι χειρουργικές επεμβάσεις για την υπερπλασία του προστάτη γίνονται με γενική, με ραχιαία ή γενική αναισθησία και η βελτίωση των συμπτωμάτων είναι εμφανής άμεσα μετεγχειρητικά. Πρέπει να αναφερθεί ότι η βελτίωση στα συμπτώματα που προσφέρουν οι χειρουργικές επεμβάσεις είναι πολύ μεγαλύτερη και μόνιμη (στην συντριπτική πλειοψηφία όταν επιλεγεί η σωστή χειρουργική θεραπεία-μέθοδος) από αυτήν που επιτυγχάνεται με τη φαρμακευτική αγωγή. Γενικά η χειρουργική αντιμετώπιση βελτιώνει καλύτερα τη συμπτωματολογία και τη ροή των ούρων και είναι η πιο δραστική μέθοδος για την ανακούφιση από την απόφραξη.

Διουρηθρική προστατεκτομή με πλάσμα με χρήση διπολικής διαθερμίας (TYRis)

turis

Είναι η συχνότερη επέμβαση που γίνεται παγκόσμια για τη θεραπεία της ΚΥΠ. Αποτελεί μέχρι σήμερα την πιο συχνή χειρουργική θεραπεία για προστάτες όγκου μέχρι 120-130 εκατοστά. Είναι η χειρουργική αφαίρεση δια μέσου της ουρήθρας (διουρηθρικά) ενός μέρους του προστάτη αδένα και συγκεκριμένα η μεταβατική ζώνη, η οποία στην ΚΥΠ διογκώνεται και προκαλεί πίεση στην προστατική ουρήθρα και κατ’ επέκταση απόφραξη κατά την ούρηση.

Η αφαίρεση γίνεται κόβοντας σε μικρά τμήματα το αδένωμα του προστάτη με ηλεκτρόδιο τύπου αγκύλης και τα κομμάτια αυτά αποστέλλονται για ιστολογική εξέταση για πιθανή ανίχνευση κακοήθειας. Με την προστατεκτομή TURis διατίθεται ειδικό ηλεκτρόδιο τύπου μανιτάρι με το οποίο πραγματοποιούμε εξάχνωση του προστάτη για το τέλειο μετεγχειρητικό αποτέλεσμα καθώς και για επεμβάσεις σε ασθενείς υψηλού κινδύνου από αντιπηκτική αγωγή.

haemostasis

haemostasis2haemostasis3