Φίμωση: Κατανοήστε την πάθηση

Ως φίμωση  ορίζουμε την αδυναμία αποκάλυψης της βαλάνου (της κεφαλής του πέους). Η βάλανος περιβάλλεται από ένα προστατευτικό κάλυμμα δέρματος το οποίο ονομάζεται ακροποσθία.

Στην περίπτωση της φίμωσης, είτε η ακροποσθία είναι στενή και δεν μπορεί να τραβηχτεί προς τα πίσω, είτε έχει τραβηχτεί με βίαιο τρόπο, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να επανέλθει στη θέση της.

Αίτια φίμωσης

Η φίμωση είναι μία πάθηση η οποία εκδηλώνεται όχι μόνο σε ενήλικους άνδρες και εφήβους αλλά και σε νεογνά. Στο 99% των περιπτώσεων που η πάθηση είναι παρούσα εκ γενετής, το πρόβλημα αποκαθίσταται από μόνο του μέχρι την εφηβεία. Οι συνηθέστερες αιτίες εκδήλωσης είναι οι ακόλουθες:

• Χρόνια φλεγμονή λόγω αμέλειας της προσωπικής υγιεινής στην συγκεκριμένη περιοχή
  • Φλεγμονές που έχουν δημιουργηθεί λόγω αμέλειας ρύθμισης του σακχαρώδη διαβήτη

Η πάθηση εκδηλώνεται με έντονο πόνο, πρήξιμο, και αδυναμία αποκάλυψης της βαλάνου. Ο  ασθενής δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να προσπαθήσει να επαναφέρει μόνος του την ακροποσθία διότι μπορεί να τραυματιστεί περισσότερο. Πρέπει να απευθυνθεί άμεσα στον ουρολόγο για την άμεση αντιμετώπιση του προβλήματος και την αποφυγή σοβαρότερων επιπλοκών.

Φίμωση & επιπλοκές

Μερικές από τις επιπλοκές που προκαλεί η φίμωση είναι οι ακόλουθες:

• φλεγμονές στην βάλανο και την ακροποσθία
  • Πόνος κατά την σεξουαλική επαφή και αδυναμία ολοκλήρωσης της πράξης εξαιτίας αυτού.
  • δημιουργία ραγάδων (μικρές ρήξεις) στο δέρμα στην συγκεκριμένη περιοχή
  • στύση με μικρή διάρκεια
  • πρόωρη εκσπερμάτιση
  • παραφίμωση (η παραφίμωση χρήζει άμεση αντιμετώπιση).

Για την διάγνωση της φίμωσης αρκεί μια απλή φυσική εξέταση από τον ουρολόγο.

Αντιμετώπιση φίμωσης

Στην περίπτωση της εκ γενετής φίμωσης δεν χρειάζεται κάποια ιδιαίτερη θεραπεία. Το πρόβλημα αποκαθίσταται φυσικά, αρκεί ένας ειδικός να φροντίσει για την φυσική αποκατάσταση της ακροποσθίας του βρέφους.

Στις υπόλοιπες περιπτώσεις, όπου η φίμωση είναι παθολογική, χορηγείται στον ασθενή στεροειδής αλοιφή, η οποία εφαρμόζεται για ένα διάστημα 4-6 εβδομάδων. Η αλοιφή μαλακώνει την ακροποσθία επιτρέποντας την αποκάλυψη της βαλάνου. Η συγκεκριμένη θεραπεία έχει 70% επιτυχία. Σε περίπτωση που η θεραπεία με την αλοιφή δεν έχει αποτέλεσμα, τότε ο ασθενής υπόκειται σε περιτομή.

Τι είναι η περιτομή;

91

Πρόκειται για την χειρουργική αντιμετώπιση της φίμωσης. Η περιτομή, πέρα από τους ασθενείς που πάσχουν από την πάθηση, εφαρμόζεται και σε νεογνά ανά τον κόσμο για θρησκευτικούς λόγους.

Πρόκειται για μια πολύ απλή επέμβαση, κατά την οποία ο ασθενής υπόκειται σε τοπική αναισθησία. Μάλιστα τα ράμματα που εφαρμόζονται δεν χρήζουν αφαίρεσης αλλά απορροφώνται. Μετά την επέμβαση ο ασθενής μπορεί να επιστρέψει στο σπίτι. Η επούλωση του τραύματος ολοκληρώνεται μέσα σε 20 μέρες.

Τι γίνεται αν η φίμωση μείνει αθεράπευτη;

Εάν η θεραπεία για την πάθηση αμεληθεί τότε μπορεί να προκληθεί παραφίμωση, που έχει ως αποτέλεσμα την νέκρωση του πέους. Ακόμη υπάρχει κίνδυνος ανάπτυξης καρκινωμάτων.

Μπορεί κάποιος να πάθει φίμωση κατά την σεξουαλική επαφή;

Η φίμωση είναι μια κατάσταση η οποία προϋπάρχει στον ασθενή και δεν μπορεί να προκληθεί κατά την σεξουαλική επαφή. Ένας άνδρας όμως ο οποίος έχει φίμωση και δεν έχει λάβει τα απαραίτητα μέτρα για την θεραπεία του προβλήματος μπορεί να πάθει παραφίμωση.

Τι είναι η παραφίμωση;

Η παραφίμωση εμφανίζεται σε άνδρες που έχουν φίμωση και δεν έχουν ασχοληθεί με την θεραπεία της. Βασικό σύμπτωμα της πάθησης είναι η αδυναμία επαναφοράς της ακροποσθίας λόγω έντονης στύσης. Το δέρμα δεν επανέρχεται στην θέση του αλλά παραμένει γύρω από την βάλανο πιέζοντάς την, προκαλώντας έντονο πόνο και πρήξιμο. Η παραφίμωση χρήζει άμεσης ιατρικής περίθαλψης και χειρουργική επέμβαση.

Μπορεί η περιτομή να επηρεάσει τις επιδόσεις κατά την σεξουαλική επαφή;

Η περιτομή αποδεδειγμένα δεν δημιουργεί προβλήματα όπως πρόωρη εκσπερμάτιση ή μειωμένη σεξουαλική αίσθηση. Μάλιστα το 99,9% των ανδρών που υποβλήθηκαν σε περιτομή δηλώνουν απόλυτα ικανοποιημένοι με το αποτέλεσμα της επέμβασης και υποστηρίζουν ότι έχουν βελτιωμένη σεξουαλική αίσθηση.  Απόλυτα ικανοποιημένες δηλώνουν και οι σύντροφοι των ερωτηθέντων ανδρών σε ποσοστό που αγγίζει το 70%. Επιπλέον η περιτομή έχει σημαντικά οφέλη για την υγεία:

• μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης του ιού HIV
  • μειώνει την πιθανότητα λοιμώξεων του ουροποιητικού
  • μειώνει την πιθανότητα εμφάνισης του καρκίνου του προστάτη, των γεννητικών οργάνων και του πέους
  • εξαλείφει την πιθανότητα παραφίμωσης και βαλανίτιδας.

Η αντιμετώπιση της φίμωσης είναι διαφορετική για τον καθένα  και παρέχεται εξατομικευμένη θεραπεία ανάλογα με το ιστορικό του ασθενούς και το μέγεθος του προβλήματος. Γι αυτό τον λόγο ο ασθενής δεν πρέπει να δρα μόνος του αλλά να ακολουθεί τις συμβουλές του ουρολόγου που τον παρακολουθεί.